De juiste zorg op de juiste plek

De uitdagingen in de zorgsector groeien met een stijgende zorgvraag en personeelstekorten. Gelre ziekenhuizen, samen met Vérian en Sensire, verleggen de focus van zorg in het ziekenhuis naar zorg in een huiselijke omgeving. Gelre ziekenhuizen schakelde Mediavisie Content Creatie in voor de ontwikkeling van een nieuwe identiteit, een communicatiestrategie en de vertaling naar verschillende middelen. Lees verder hoe we dat hebben aangepakt.

Klant:

Gelre ziekenhuizen, Sensire, Vérian

Tools:

Oerverhaal
Logo en Huisstijl
Fotografie
Print
Social Media

Het oerverhaal als startpunt

Om de merkidentiteit te bepalen is eerst samen met alle betrokken partijen het oerverhaal bepaald. Tijdens deze fase hebben we systematisch alle essentiële bouwstenen onderzocht en omschreven. Iedere organisatie is opgebouwd met tien bouwstenen: Oorsprong, Karakter, Zichtbaarheid, Omgeving, Activiteiten, Verlangen, Connecties, Weerstand, Betekenis en Toekomst. 

Het resultaat is een gezamenlijk document dat dient als basis voor het schrijven van het oerverhaal. Aan de hand van dit oerverhaal is de naam en de huisstijl ontwikkeld.

Herkenbaar logo en onderscheidende huisstijl

In het logo van ZorgNabij staat een huisje dat midden in de wijk staat. Dit logo staat symbool voor de zorg die thuis of dichtbij in de wijk wordt aangeboden. Warme vriendelijke kleuren benadrukken de huiselijke en gemoedelijke sfeer die patiënten ondervinden tijdens hun medische behandeling. De frisse kleuren staan voor de kwalitatief goede zorg en medische expertise.

Richtlijnen voor de fotografie

Een belangrijk en vaak onderschat onderdeel  van de identiteit van een merk is de inzet van fotografie. Op basis van het oerverhaal ontwikkelden wij hier richtlijnen voor. Omdat de medisch behandelaar en de patiënt gezamenlijk werken aan het herstel worden ze altijd samen in beeld gebracht. Om verbinding te creeëren is er geregeld gekozen voor foto’s met direct oogcontact. 

Vervolgens werd Mediavisie Content Creatie ingeschakeld voor een eerste set foto’s die gebruikt kunnen worden in de flyer, powerpoint, banners en social media.

Social media template in Canva

Samen kozen we ervoor om in de beginfase van deze samenwerking via de bestaande sociale media kanalen van Gelre ziekenhuizen, Sensire en Vérian te communiceren. Dit maakte de herkenbare identiteit van ZorgNabij nog belangrijker.

Om ervoor te zorgen dat medewerkers van de verschillende organisaties gemakkelijk met de huisstijl aan de slag kunnen, is er een template gemaakt in Canva. Deze template is specifiek ontworpen voor Instagram, Facebook en LinkedIn en is makkelijk te gebruiken door het gebruiksvriendelijke programma.

De kracht van tekst en beeld 

Goed gekozen beelden leiden niet af van de tekst, maar vullen deze juist aan. Ons brein kan beelden razendsnel interpreteren en beeld biedt de lezers houvast. Aan de visuele elementen, zoals foto’s en infographics maar ook titels, kan je in één oogopslag zien waar de brochure over gaat. 

Een flyer wordt minder snel aan de kant gelegd als er een fijne mix is van tekst en beeld. Ook afwisseling van foto’s en illustraties en korte en lange teksten is belangrijk. 

Ook een nieuwe identiteit in de zorg creëren?

Bel of mail met Rene

Rene Reitzema

Creative director