Breng jouw verhaal tot leven met animatie: 6 stappen

Stap 1: Zet jouw verhaal op papier

Voordat we een verhaal visualiseren, moet de inhoud duidelijk zijn. Wat wil je precies vertellen? Wat is de kern van je verhaal? En wat is de poespas eromheen?

Stap 2: Tone of voice

Aan wie vertel je het verhaal? Wat spreekt deze doelgroep aan? Bepaal welke woorden en visuele beelden passen bij deze doelgroep en bij jouw verhaal. Een moodboard zou een makkelijk handvat kunnen zijn bij deze stap.

Scene uit de animatie Kliksafe | Iedereen veilig online

Stap 3: Tekst

De meeste animaties worden sterker met een voice-over tekst. Maak alvast een kladversie hiervan. Dit is een fijne controle om te bevestigen of de kern van jouw verhaal inmiddels duidelijk is.

Tip: Weet je niet waar je moet beginnen? Laat je inspireren door deze animatie voor Oncologienetwerk Veluwe-IJssel

Stap 4: Vertaal het verhaal

Tekst is leuk, maar beeld is beter. Visualiseer de voice-over tekst door een storyboard te maken. Pak een potlood en papier of open een creatief programma. Een belangrijke regel is dat je altijd laat zien wat de voice over vertelt.

Tip: neem alvast de huisstijl mee tijdens dit proces. Hoe beter de huisstijl terugkomt in de animatie, hoe herkenbaarder de animatie wordt. De beeldtaal moet aansluiten op de huisstijl zodat de afzender duidelijk is. Een duidelijk voorbeeld hiervan is een animatie voor Gelre ziekenhuizen

Stap 5: ‘Voor het eggie’

Als het storyboard klaar en goedgekeurd is het tijd voor de definitieve versie. Illustreer de schetsen en maak alle scenes bewegend.

Stap 6: De puntjes op de ‘i’

Muziek en geluidseffecten natuurlijk! Geluidseffecten brengen je animatie tot leven en muziek wekt de juiste gemoedstoestand op. Kies muziek die past bij jouw verhaal en de tone of voice die je wil overdragen.

Een mooi voorbeeld hiervan is de stop motion animatie van Endlich Antiquairs I An exceptional showpiece dolls’ house.

Aan de slag

Wij begrijpen dat jij geen animator, tekstschrijver, vormgever, stemacteur, conceptdenker en componist in één bent. Daarom helpen we je graag bij het vertellen van jouw verhaal.

Wil je ook hulp bij het vertellen van je verhaal?

Auteur

Rene Reitzema

Creative director