Storytelling in branding: tips voor een blijvend verhaal

We kletsen met collega’s, appen met familie en sturen de hele dag memes door via sociale media. Storytelling is groter dan ooit. In deze blog vertellen we je alles over de samenhang van storytelling, branding en merkidentiteit. 

In deze informatiemaatschappij zou de spanningsboog van de gemiddelde persoon is zo’n 8 seconden. Althans, dit zou blijken uit een onderzoek van Microsoft. Jouw verhaal moet dus kort en krachtig zijn om te blijven plakken. En dus ook storytelling in branding en merkidentiteit.

Jouw concentratievermogen even testen?

Zet een timer op 10 seconden. Dat is de tijd die je krijgt om het aantal F’en te tellen die je in deze tekst hieronder ziet. Het goede antwoord staat onder dit artikel.

Om een geschreven tekst te verwerken moeten onze hersenen behoorlijk wat inspanning verrichten. Het ‘lezen’ van een plaatje kost ons daarentegen gemiddeld niet meer dan één tiende van een seconde. Het kijken naar een beeld gaat ons dus een stuk makkelijker af dan het lezen van teksten. Vandaar die bekende uitdrukking over dat ene beeld versus die duizend woorden… 

Jouw verhaal beeldend maken helpt enorm. Lars Duursma, communicatie-expert en spreker, beweert dat beeld het verschil maakt tussen een saai betoog en een charismatisch verhaal. Volgens hem is je verhaal pas goed als het beeld na afloop bij jouw publiek is blijven hangen.

Een oerverhaal is de kern van een organisatie

Dat beeld een verhaal pakkender maakt is al een langere tijd duidelijk. Sterker nog, de oermensen gebruikten al tekeningen om hun verhaal kracht bij te zetten. Zo maakte de prehistorische mens grottekeningen om zelfvertrouwen te krijgen voor de volgende jacht.

Wij gebruiken wij het begrip oerverhaal – het kernverhaal van een organisatie dat de essentie, waarden en identiteit ervan vastlegt. Dit kernverhaal zorgt voor onderlinge verbinding. Zo inspireert het andere mensen om in jouw verhaal mee te gaan of zelfs mee te doen. Verder kan het ontwikkelen van een oerverhaal de medewerkers een duidelijk beeld geven van de oorsprong, de uitdagingen en de toekomst van de organisatie.

Voorbeeld van sterke storytelling in branding

Arvid Prigge, initiator van de duurzame en futuristische vergaderlocatie De Vergaderfabriek in Teuge, maakte ons enthousiast met zijn verhaal. Zijn doel is om alle daken in Nederland, stad voor stad, groener te maken. Samen ontwikkelden we het oerverhaal voor Green City Nederland. Dit oerverhaal van Arvid brachten we tot leven door middel van videobeelden, website, graphics en animaties.

Storytelling in jouw branding

Wil je ook dat jouw verhaal blijft plakken? Visualiseer jouw verhaal! Hoe talig we ook zijn, krachtige beeldtaal blijft plakken. 

Oh ja, bijna vergeten… Het tellen van F’en. Er staan er zes. Had je dat in tien seconden goed?

Versterk je branding met storytelling!

Auteur

Rene Reitzema

Creative director