Gen Z marketing: zo bereik je ze

Gen Z is een celebrity op zichzelf. Een eigenwijze generatie die door veel marketeers als onbereikbaar wordt bestempeld. En ja, de generatie blijkt selectief als het gaat om digitale marketing. Maar onbereikbaar? Dat is wat ons betreft een misvatting. Met het oog op het sociale mediagebruik van de generatie zijn ze misschien wel de meest bereikbare generatie ooit. Maar wel met de juiste aanpak. Hoe? Zo trek je de aandacht van deze digital natives:

De sleutel tot Gen Z marketing

Gen Z’ers, wie zijn dat eigenlijk? Deze digital natives zijn geboren tussen 1997 en 2012. De bijnaam hebben ze te danken aan het online tijdperk waarin ze geboren zijn. Het is de allereerste generatie die volledig is opgegroeid met de technologie en het internet. 

En dit geeft de Gen Z’ers unieke eigenschappen. Zo omarmt deze generatie diversiteit en hebben ze een specifieke voorkeur voor authenticiteit. Waar millennials sociale media gebruiken om bestaande relaties te onderhouden, gebruikt Generatie Z sociale media als een vorm van zelfexpressie. 

De digital natives zijn dan wel voortdurend online, maar ze verdelen hun aandacht over de verschillende kanalen. Ze geven hun voorkeur aan platforms zoals TikTok, Instagram en Snapchat. Op deze platforms consumeren ze ‘Catchy’ en ‘Snappy’ short-form content, oftewel: visueel aantrekkelijk en snel. 

Een andere opmerkelijke eigenschap van de generatie is het verlangen naar verbinding. Generatie Z is op zoek naar een gevoel van community, zowel online als offline. Sterker nog, Generatie Z waardeert face-to-face contact soms nog meer dan online communicatie. Zolang het contact maar oprecht is. 

Deze groep is niet perse zachtaardig. Het zijn onafhankelijke en veerkrachtige individuen die nadenken over hun rol in de wereld. Wereldproblemen zoals corona, maar ook de terroristische aanvallen en de zorg om het klimaat heeft deze generatie gevormd. Zo streven ze naar stabiliteit, zekerheid en vooral: onafhankelijkheid. Ruimdenkende ondernemers die met de samenstelling van al die unieke eigenschappen alles wel voor elkaar krijgen.

Gen Z marketing valkuilen

Sinds het online tijdperk hebben we per direct toegang tot alle informatie. Generatie Z heeft hiervoor een intern filter ontwikkeld die alle onnodige en vooral niet relevante informatie uitfilteren. Waar ze sowieso niet meer zoeken naar informatie? De radio en de televisie. Ook langere teksten zijn verleden tijd. Met een korte aandachtsspanne hebben de digital natives behoefte aan snelle en korte communicatie: lekker straight to the point. 

Ook even straight to the point: vermijd advies. Deze groep hecht waarde aan beleving. Inspireer hen liever met verhalen en ervaringen. De generatie is echt niet dom en wil dan ook zeker niet zo benaderd worden. Neem je hen niet serieus? Dan word je, soms al binnen enkele secondes, zo uit beeld geswipet.

Wat wél werkt in Gen Z marketing

Simpel: de eigenzinnige generatie waardeert eigenzinnigheid. Hou verhalen authentiek en wees oprecht. Maak je video’s kort en hou ze real. Kijk bijvoorbeeld naar het TikTok-account van ROC Nederland. Hier zie je dat de interviews waarin generatiegenoten hun ervaringen delen veel populairder zijn dat de geboetseerde designs die ook gepost worden. 

Reclame? Daar prikken ze met hun filter zo doorheen. Hier komt influencer marketing om de hoek kijken. Generatie Z neemt namelijk liever iets aan van vrienden, bekenden en daarmee ook influencers. Focus je echter niet enkel op de grote influencers. Kijk liever naar influencers met een kleiner volgersaantal, maar een actieve community. Verbinding is wat ze zoeken. 

En nu we het over verbinding hebben: ga met ze in gesprek. Reageer op reacties onder je eigen posts, maar kijk ook tussen de comments van andere relevante content. Wees niet bang om je stem te laten horen, onthoud: eigenzinnigheid is key!

@roc.nl Een studie kiezen, hoe doe je dat eigenlijk? 😎 Jari en Ravi vertellen het. #studeren #studiekeuze #studiekeuzetips ♬ origineel geluid - ROC Nederland | Opleidingen

Bereik Gen Z!

Zo onbereikbaar zijn de digital natives dus niet. Onderschat hen vooral niet en waardeer de authenticiteit. Communiceer op een open, eerlijke en oprechte manier. Hou je boodschap wel kort en focus op short-form content! Laat eventueel een influencer aan het woord. Streef niet naar een perfecte video, maar kies liever voor een oprecht verhaal vol creativiteit en vooral: authenticiteit.

Versterk je Gen Z marketing!

Auteur

Meike Keizer

Content & Social Marketeer