Je bent je verhaal...

Ieder mens, elke organisatie begint met het verhaal van je ontstaan:  je Oerverhaal.
Het delen en vertellen van jouw verhaal is de kern van je bestaan en van je zakendoen.

Het Oerverhaal geeft iedereen binnen de organisatie een duidelijke focus en richting. En naar buiten leidt het tot veel meer herkenbaarheid en helderheid over je organisatie. 

Om je Oerverhaal te schrijven hoef je niets nieuws te verzinnen, jouw verhaal bestaat al. Je hoeft alleen maar met andere ogen naar je zelf en je organisatie te kijken. Kijkend naar de verschillende onderdelen ga je ze wat rangschikken en benoemen en dan heb je het verhaal eigenlijk al geschreven.

Schrijf je verhaal

De eerste stap om je Oerverhaal boven tafel te krijgen is het beschrijven van de bouwstenen van je organisatie. Dit kan je zowel in je eentje doen als met je zakenpartners en je medewerkers. Tijdens zo’n sessie onderzoek je de kern van de zaak met je vragen als: 

  • Wie ben ik als organisatie? 
  • Wat doe ik als organisatie? 
  • Wie ken ik als organisatie? 
  • Wat lever ik als organisatie? 

Er zijn tien bouwstenen waar je organisatie mee gebouwd is en waarmee je tot de kern van de zaak komt: Oorsprong, Karakter, Zichtbaarheid, Omgeving, Activiteiten, Verlangen, Connecties, Weerstand, Betekenis en Toekomst.

Vertel je verhaal

Als je deze bouwstenen hebt omschreven creëer je bijna vanzelf een inspirerend verhaal dat de kern bevat waar je organisatie voor staat. Verleden, heden en toekomst komen samen. Je oorsprong, je kracht, je ambities en je uitdagingen. Samen vormen ze de kern van jouw organisatie, en helpen ze bij het bepalen van je focus en je richting en het nemen van  beslissingen.

Doe je verhaal

Een goed verhaal vertel je niet alleen dat is ook iets wat je gaat doen. Een krachtige organisatie weet waar ze voor staat. Waarom ze bestaat en wat haar belangrijkste taak op de wereld is. Welke uitdagingen ze heeft. Welke waarde ze toevoegt voor mens en maatschappij. En hoe ze haar beloften kan waarmaken.

Als het verhaal klopt en gedragen wordt door de hele organisatie is het meer dan alleen maar woorden. Dan zie je dat terug in de uitstraling van je producten, of diensten, en het gedrag van je medewerkers. Een goed verhaal maakt eigenlijk iedereen enthousiast en zorgt er voor dat mensen mee willen doen, een bijdrage willen geven aan het verhaal.

Maak je eigen Oerverhaal

Meld je aan voor een zelf-scan. Deze scan bestaat uit makkelijk te beantwoorden vragen waarmee je het verhaal van je organisatie boven tafel krijgt. Ook laat de scan zien wat je kan doen om je verhaal helder en zichtbaar te maken.

Doe de zelf-scan en ontdek je oerverhaal

Auteur

Rene Reitzema

Creative director