Hoe een sterke contentstrategie jouw content uniek maakt

Platforms zoals TikTok herschrijven alle regels omtrent contentmarketing. Naast short-form content, lijkt spontaniteit en snel inspelen op de trends de norm te worden. Dit is bijvoorbeeld te zien bij de recente TikTok-trend, Brazilian Marketing, waar meerdere bedrijven aan mee deden. Maar is enkel een telefoon en een TikTok-account genoeg om sociale media op een succesvolle manier in te zetten, of gebeurt er meer achter de schermen? 

Contentstrategie

De charme van zelfgemaakte video-content kan verleidelijk zijn: laagdrempelig, kostenefficiënt en potentieel veel effectiever. Alhoewel, zo ziet het eruit bij bedrijven zoals HEMA, die ook deelnamen aan de Brazilian Marketing trend. Wat vaak vergeten wordt is dat ook achter deze spontane content een team van sociale media-experts zit. De video’s die inspelen op een trend zijn vaak strategischer dan gedacht.

@roc.nl Een studie kiezen, hoe doe je dat eigenlijk? 😎 Jari en Ravi vertellen het. #studeren #studiekeuze #studiekeuzetips ♬ origineel geluid - ROC Nederland | Opleidingen

HHH-model voor een sterke contentstrategie

Terug in 2015 introduceerde Google het HHH-model. Een contentmarketingmodel dat bestaat uit HERO, HUB en HYGIENE/HELP content. HERO-content omvat de grote campagnes, terwijl HUB-content draait om verbinding en betrokkenheid met de doelgroep. HYGIENE/HELP-content gaat om nuttige informatie die de doelgroep helpt. Bij Mediavisie Content Creatie vullen wij HUB- en HYGIENE-content regelmatig met zelfgemaakte content.

Het belangrijkste is de uitstraling van jouw bedrijf. De wijze waarop jouw bedrijf of merk contentmarketing inzet, vertelt jouw doelgroep namelijk al heel veel. Met een professionele corporate video kan je de merkidentiteit van je bedrijf of organisatie echt een boost geven. Terwijl een zelfgemaakte video op TikTok misschien juist weer kan zorgen voor verbinding met jouw doelgroep.

Vind balans in je contentstrategie

Een professionele productie of een spontane video, bij beiden gaat het om het communiceren van jouw merkidentiteit en jouw waarden. Uiteindelijk draait het niet om de keuze tussen professionele productie en zelfgemaakte content, maar om het vinden van de juiste balans die past bij jouw merk, jouw doelgroep en jouw doelstellingen.

Benieuwd welke optimale mediamix bij jouw bedrijf past? We hebben ruime ervaring met het produceren van zowel professionele corporate video’s als het maken van een DIY-video. We kunnen je advies geven, DIY-workshops aan bieden of een videostrategie voor je bedrijf ontwikkelen. Neem je contact op? Dan praten we verder.

Auteur

Meike Keizer

Content & Social Marketeer