Versterk je merkidentiteit en val op als organisatie
In een wereld waar concurrentie van alle kanten komt, wil je als bedrijf graag opvallen. Wat onderscheidt jou van de rest? Wat is jouw merkidentiteit? En hoe laat je dat dan zien? René, Creative Director, vertelt het je in deze blog.
“Merkidentiteit begint bij de kern van een bedrijf of organisatie. Net als bij mensen is je identiteit samengesteld uit een verzameling van allerlei kenmerken, zichtbaar en onzichtbaar. Naast de specifieke huisstijl en de producten die het bedrijf maakt, bestaat de het ook uit innerlijke kenmerken zoals de roots, ervaringen en het karakter.
Sta sterk
Een krachtig ontwikkelde merkidentiteit maakt je herkenbaar en helpt je om je te onderscheiden van concurrenten of conculega’s. Het schept een emotionele band tussen het merk en alle mensen die ermee te maken hebben. Dit behaal je niet door simpelweg een ander sterk merk te kopiëren. Je hebt een eigen stemgeluid nodig. Het ontwikkelen van een oerverhaal kan hierin richting geven. Lees ook onze blog over het schrijven van een oerverhaal.
Visuele middelen voor een herkenbare merkidentiteit
Pas wanneer het eigen stemgeluid gevonden is, kan je jezelf onderscheiden. Dan wordt het ook tijd om je stem aan de buitenwereld te laten horen, of beter gezegd: je merkidentiteit te laten zien. Hier krijgen visuele middelen hun waarde. Deze middelen vertellen het verhaal van jouw merk en weerspiegelen daarmee de kernwaarden van het bedrijf. Consistentie is hierin belangrijk, daarom is een huisstijlhandboek essentieel. Aan de hand daarvan kunnen visitekaartjes, flyers, offertes, vlaggen, maar ook websites, nieuwsbrieven, sociale media en mailhandtekeningen worden vormgegeven.
Ben je nog op zoek naar de merkidentiteit van jouw bedrijf? Of heb je al een sterke identiteit, maar zoek je nog naar duidelijke beeldtaal die daarbij past? Mediavisie denkt graag met je mee. Samen vinden we jouw oerverhaal en vertalen we dit naar een krachtige visuele merkidentiteit die jouw organisatie onderscheidt van de concurrentie. Zonder praatje geen plaatje.”